ماهی خان

بزرگترین فروشگاه ماهی و میگو جنوب

تاثیر ماهی بر سلامت مغز – ماهی و سلامتی مغز انسان

تاثیر ماهی بر سلامت مغز

مغز یکی از مهمترین و پیچیده ترین اعضای بدن انسان می باشد که حفظ سلامت آن به مواد مغذی که به آن می رسد بستگی دارد . یکی از این مواد ، اسیدهای چرب امگا3 است که مصرف منظم آن رابطه مستقیمی با سلامت مغز دارد .

اسیدهای چرب امگا3 می توانند افراد را در برابر بیماری های عصبی در سنین بالا محافظت کنند . از آنجایی که جمعیت کشور ما رو به پیری است ، نیاز است برای داشتن یک جمعیت سالم ، افراد را به افزایش مصرف غذای سالم همچون ماهی ها در جهت حمایت از سلامت مغز در طول عمر آنها ؛ سوق دهیم .

تاثیر ماهی بر سلامت مغز

مغز یکی از ارگان های حیاتی بدن است که عملیات روزانه ما را نظارت و هدایت می کند .

یک مغز سالم می تواند تمرکز کند ، یادگیری و توانایی یادآوری داشته باشد . مغزی سالم و سلامت است که بتواند تمام فرآیندهای ذهنی را به طور کامل انجام دهد .

سلامت مغز می تواند رابطه مستقیمی با کیفیت روابط یک خانواده داشته باشد که نتیجه آن را می توان به سلامت یک جامعه مرتبط ساخت .

مغز آسیب دیده مغزی است که با ایجاد تغییر در سلولهای آن ، التهابات عصبی بوجود می آید که باعث بوجود آمدن آلزایمر و یا پیری مغز می شود .

اسیدهای EPA و DHA موجود در امگا3 ماهی می تواند در افزایش حافظه سالمندان بسیار موثر باشد و خطر ابتلای آنها را به آلزایمر تا حد بسیار زیادی کاهش دهد .

سلامت مغز به همان اندازه مهم است که باید نگران بیماری های قلبی ، دیابت و افسردگی باشید .

پس تا جایی که امکان دارد باید با رساندن مواد مغذی همچون امگا3 موجود در ماهی به مغز ، سلامت آن را حفظ و خطر ابتلا به فراموشی و آلزایمر را کندتر کرد.

امگا3 اسیدهای چربی هستند که به تنهایی در بدن انسان تولید نمی شوند و باید آن ها را از یک منبع خارجی به بدن رساند.

آخرین باری که ماهی خوردید کی بود ؟

اگر برای جواب به این سوال مشغول فکر کردن هستید باید نگران خودتان ،سلامتی تان و از همه مهمتر سلامت مغز خود باشید . تحقیقات نشان داده است که برای بهبود حافظه تان نیاز به تقویت مغز خود دارید که این امر هم بی ارتباط با خوردن ماهی نیست .

تاثیر ماهی بر سلامت مغز

تاثیر ماهی بر سلامت مغز

اسیدهای چرب امگا 3 شامل: اسید آلفالینولنیک (ALA)، ایکوزاپنتائوئیک اسید (EPA) و اسید داکوساگزنئوئیک (DHA)میباشند .

که در این میان اسید DHA بسیار برای سلامت مغز ضروری است . به طوری که محققان به این نتیجه رسیده اند که بافت های مغزی و سیستم عصبی مصرف DHA را به دیگر چربی ها ترجیح می دهند .

کمبود DHA سبب بوجود آمدن مشکلات روانی و گاها فراموشی در افراد می شود که کمبود آن در دراز مدت می تواند خطر ابتلا به آلزایمر را در افراد افزایش دهد .

سعی کنید حتما ماهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و به طور منظم آن را استفاده کنید و اینگونه نباشد که به دیدن علائم آلزایمر وکندی حافظه به سراغ مصرف آن بروید.

مصرف طولانی مدت ماهی می تواند توانایی یادگیری شما را تا حد زیادی افزایش دهد . DHA را میتوانید از طریق مصرف ماهی ، روغن ماهی ، مکمل های ماهی و یا مواد غذایی که با DHA غنی شده اند ، تامین کنید .

ماهی غذایی ارزشمند

مصرف ماهی ، بخصوص ماهی های چرب گزینه خوبی برای حفظ سلامت افراد است . ماهی هایی مانند قزل آلا ، سالمون ، خال مخالی منبع بسیار غنی از اسید DHA هستند که البته توصیه می شود که حتما آنها را به صورت کبابی و یا گریل شده استفاده کنید .

چربی موجود در این ماهی به حدی است که شما نیازی به استفاده از روغن در طبخ آنها نداشته باشید .

مقاله مرتبط : ” مصرف چه میزان ماهی در هفته مجاز است ؟ “

شما همچنین باید ماهی هایی را که میزان جیوه کمتری دارند به مانند ساردین و قزل آلا انتخاب کنید .

کسانی که با خوردن ماهی مشکل دارند می توانند امگا3 را از طریق دانه های کتان و آفتابگردان  ، گردو و یا دیگر منابع گیاهی به بدن خود برسانند .

مکمل ها و روغن ماهی نیز دارای امگا3 می باشند که باید قبل از مصرف آنها حتما با پزشک خود مشورت کنید .

ممنوع

مصرف شکر ، رژیم های غذایی چرب و فست فودها به مرور زمان باعث می شود که مغز عملکرد صحیحی نداشته باشد و در اصطلاح مغز پیر و فرسوده شود .

همچنین مصرف الکل و سیگار ، کم خوابی و استرس نیز از دسته عواملی هستند که می توانند سلامت مغز را به خطر بیاندازند .