ماهی خان

بزرگترین فروشگاه ماهی و میگو جنوب

هفته ای دو بار ماهی بخورید – خوردن ماهی را فراموش نکنید

هفته ای دو بار ماهی بخورید

متاسفانه در کشور ما آمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی به شدت زیاد است . و سالانه افراد زیادی به این خاطر جان خود را از دست می دهند .

یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری های قلبی افزایش وزن و تغذیه نامناسب است . استفاده از روغن های جامد و دارای اسیدهای چرب ترانس بالا ، سبب بروز این بیماری می شود .

اما می توان با یک رژیم غذایی سالم و متعادل و گنجاندن مواد غذایی دارای امگا3 مانند ماهی در آن ، از بروز این بیماری ها جلوگیری کرد .

هفته ای دو بار ماهی بخورید

به طور معمول افرادی که به طور منظم ماهی مصرف می کنند احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی در آنها تا 30 درصد کاهش می یابد .

امگا3 موجود در ماهی ، ضمن تنظیم ضربان قلب از لخته شدن خود در رگ ها جلوگیری کرده و همین کار سبب می شود که فشار خون کاهش پیدا کند .

اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی ، قادر خواهند بود که کلسترول خون را پایین آورده و از ملتهب شدن رگها بخاطر رسوب چربی های مضر جلوگیری می کند .

برای خوردن ماهی به سراغ ماهی هایی بروید که اسیدهای چرب امگا3 بیشتری دارند . ماهی هایی مانند قزل آلا ، ماهی خال مخالی ، شاه ماهی و ساردین ها سرشار از امگا3 هستند .

این ماهی ها علاوه بر امگا3 فراوان و گوشت بسیار خوش طعم ، جیوه کمی نیز دارند . جیوه زیاد در برخی ماهی ها مانند کوسه ماهی خطرات زیادی برای سلامتی افراد دارد و حتی می تواند تاثیرات جبران ناپذیری در رشد مغز جنین داشته باشد.

خوردن ماهی در زنان باردار ، شیرده و کودکان دارای ممنوعیت هایی می باشد . آنها نباید هر نوع ماهی را استفاده کنند و همچنین نباید در هفته بیش از 340 گرم ماهی بخورند . بهترین نوع ماهی برای این افراد ماهی قزل آلا و ماهی سالمون می باشد چرا که گوشت بسیار چربی دارند.

به علت تقاضای زیاد مصرف ماهی ، اکثر کشورها اقدام به پرورش ماهی کرده اند . که البته باید شرایط زیستی ماهی کاملا منطبق بر زیستگاه اصلی آنها باشد . در صورت تغذیه مناسب و صحیح ، ماهیان پرورشی امگا3 بیشتری نسبت به هم نوع رودخانه ای و یا دریایی خود دارند .

افرادی که به هر دلیل و عنوانی از خوردن ماهی امتناع می کنند ، باعث می شوند که تعادل رژیم غذایی خود را از دست بدهند و این امر بسیار برای سلامتی آنها مضر می باشد . به همین دلیل است که به خانواده ها توصیه می شود  که حتما فرزندان خود را از دوران کودکی به خوردن ماهی عادت دهند .

ماهی را جایگزین گوشت قرمز کنید و حتما هفته ای دو بار ماهی بخورید . کسانی که به ماهی آلرژی دارند می توانند از مکمل های ماهی و یا روغن ماهی  با توجه به تجویز پزشک خود استفاده کنند .

مقاله مرتبط : ” جایگزینی برای ماهی نیست ! “